Alapinfók
Zónák
Berlin tömegközlekedése a menetjegyek árait tekintve három zónára van felosztva, A, B és C zónákra:
- Az A zóna Berlin belvárosa, a főbb látnivalók mind itt vannak. Határa az S-Bahn ring.
- A B zóna az A zóna határától a város határáig tart. (Itt található a Tagel reptér is)
- A C zóna túlnyúlik Berlin határain, a környező települések tartoznak bele, mint például Potsdam, de ide tartozik a Schönefeld reptér is.
Eszközök
A zónákon túl fontos még tudni a közlekedési eszközök helyi megnevezését, ezek:
- A metró neve itt U-Bahn.
- A városon belül közlekedő vonatokat S-Bahnként ismertek.
- Van továbbá buszközlekedés (Bus), illetve vannak villamosvonalak, amiket Straßenbahnként vagy Tramként ismernek.
- A helyi tömegközlekedés része még 6 kompvonal, amit a berliniek Fährverkehrnek vagy Ferry-nek neveznek.
Árak, menetrend
Fontos: Mind a vonaljegyeket, mind az egy- vagy többnapos jegyeket érvényesíteni kell utazás előtt. Utóbbiakat értelemszerűen csak az első út előtt. Az ehhez szükséges automatákat könnyen megtalálod: a buszon és a villamoson általában az ajtókhoz közel, míg a vonaton és a metrón általában a jegyárusító automatákhoz közel.
Valamennyi tömegközlekedési eszköz friss menetrendjét megtalálod ezen a linken: : bvg.de/Travel-information, szuper útvonaltervezőt pedig ide kattintva találsz.
U-Bahn
Ha subway-nek hívod is megérti a berlini, a metrót itt U-Bahnként szokás nevezni. Németország legkiterjedtebb metróhálózata a berlini, amely 10 vonalból áll és összesen 151 kilométer hosszú.
Bár a metróhálózatot is érintette a város széttagoltsága, az az újraegyesítés után a lemetszett vonalakat újranyitották, így ma több vonalon is van átjárás a régi nyugati és keleti oldal között. Az mondjuk feltűnhet a városban metrózva, hogy a Spree-től délre eső részén lényegesen jobb a lefedettség (északra és keletre inkább a villamos a menő).
Hétköznaponként a legtöbb vonal hajnal 4 és éjjel 1 óra között jár. Napközben átlag 5 percenként, míg az esti órákban 10 percenként közlekedik a legtöbb vonalon. Hétvégeken egész nap jár a metró, de valamivel ritkábban: napközben 10, éjszaka 15 percenként átlagosan.
Fontos: A metrómegállókat nagy, kék háttérre írt fehér U-betűs tábla jelzi mindenhol a városban.
A metrótérkép nagy méretben ide kattintva elérhető.
S-Bahn
Busz
A mindent lefedő közlekedési eszköz persze Berlinben is a busz. A városnak óriási buszhálózata van, amely szerepe, hogy betöltse a más eszközök hálózatában maradt lefedetlen területeket, hogy pótolja az éjszaka szünetelő más járatokat, valamint összeköttetést biztosít a külváros és a belváros között.
A berlini buszokat három kategóriára lehet osztani. Vannak a sima nappali buszok 100-399-es számozással, amelyek nap közben a leg . A villamoshoz hasonlóan itt is vannak M-betűs járatok (M11-M85), amelyek a hét mind a hét napján, napi 24 órában járnak 10 percenként. Ezek mellett vannak még kimondottan éjszakai buszok is (N): az N1-N19 a metrót pótolja éjjelenként, míg az N10-N97 más fontos nappali vonalakat.
Tipp: Berlin több vonalán közlekednek menetrendszerinti emeletes buszok. Ha városnéznél is közlekedés közben, jobb ha tudod, ezek felső emeletéről tökéletes a kilátás. Kimondottan városnézésre is tökéletes a városi buszhálózat, a 100-as busz például sok látnivaló mellett elhalad: az állatkerttől indul és az Alexanderplatzhoz érkezik.
Villamos
A várost járva hamar feltűnik majd, hogy a villamost leginkább Berlin északi és keleti felén találsz. Ez még a felosztott város hagyatéka, a nyugati oldalon ugyanis a háború után nem sokkal felszámolták a hálózat javát, ott inkább a metróvonalak fejlesztése kapott nagyobb figyelmet.
Berlinben ma 22 villamosvonal működik, ebből 9 úgynevezett Metrotram. Ezeket a számok mellett egy nagy M-betű is jelöli. Ezen vonalak annyiban különböznek a hagyományos vonalaktól, hogy lényegesen gyakrabban járnak: napközben nagyjából tíz percenkén, míg az éjjeli órákban félóránként. A sima villamosok általában 10-20 percenként járnak.
A teljes villamostérkép nagy méretben ide kattintva elérhető.
Komp